Så här kan du strukturera innehållet i ditt CMS

Oavsett vilket CMS man väljer, finns där val att göra när man väljer hur man vill strukturera sitt innehåll. I vissa fall är det väldigt enkelt, då man kanske enbart vill ha en relativt statisk företagssida, med ett par innehållssidor. I andra fall vill man visa upp ett brett produkt- eller tjänstebibliotek, och där till en nyhetssida/blogg i kombination med statiska informationssidor.
Beroende på hur komplex uppsättning man initialt tänker sig, kan det vara värt att tänka till ett extra varv för att inte måla in sig i ett hörn om det visar sig att man vill utöka typen av innehåll på sidan. Även om man naturligtvis kan justera sin struktur och uppdelning av innehåll allt eftersom, är det alltid enklare om man har en tydlig bild från början, där man sätter en struktur som är flexibel nog att skala och utökas. Detta för att göra innehållsredaktörens liv lite enklare, och göra innehållet lättare att hitta och filtrera för dina besökare.
Denna artikel handlar om hur man kan tänka som redaktör eller administratör, oavsett vilket CMS man använder sig av.
Innehållstyper vs. Taxonomier
Kärt barn har många namn sägs det. Så även vad innehållet på din sida kan heta. Beroende på CMS kan innehållstypen exempelvis heta article, item, post, page eller product, och tillhör vanligen någon form av innehållstyp. Dvs en mall för vad en innehållssida ska innehålla, eller hur den ska sorteras. Om man har ett CMS som stöder olika innehållstyper innebär detta oftast att man kan ge innehållstypen vissa attribut, eller tilldela en uppsättning fält, som är anpassade till just den typen av innehåll.
Exempel på olika innehållstyper är nyhetsartikel, informationssida, evenemang, eller blogginlägg.
Att skapa upp olika innehållstyper är ett sätt att gruppera innehåll, men där det andra sättet att gruppera och hantera innehåll på är genom att använda sig av taxonomier.
En taxonomi skiljer sig från innehållstyper på så vis att man istället grupperar innehåll i befintliga innehållstyper genom att klassificera innehållet med exempelvis taggar, kategorier eller termer. Detta innebär att man kan gruppera och skapa relationer mellan olika innehåll eller innehållstyper, utan att behöva anpassa strukturen i CMS:et.
Exempel på taxonomier är exempelvis ämnen, egenskaper, områden, eller målgrupper. I korthet innebär det att en taxonomi kan appliceras och användas i befintliga innehållstyper för att skapa relationer mellan innehåll eller enkelt gruppera innehållet, oavsett innehållstyp.

När bör jag använda olika innehållstyper och när räcker det med enbart taxonomier?
Nu när vi definierat skillnaden mellan innehållstyper och taxonomier kan vi kika på när det är rimligt att skapa upp innehållstyper, och när det inte behövs.
📁 Då bör du använda dig av olika innehållstyper
De flesta, om inte alla CMS, kommer med en standardtyp av innehåll. I många fall kan man som administratör själv skapa upp innehållstyper, ibland behöver det ske programmatiskt i kod, och i vissa fall en kombination av båda. Detta är något som beror på både val av CMS och hur CMS:et är uppsatt. Det är dock bra att tänka på att bara för att man kan skapa upp innehållstyper, innebär det inte att man bör göra det. Nedan listar jag några tillfällen då en unik innehållstyp kan vara motiverad:
- Om innehållet på din sida behöver ha en egen struktur eller metadata (fältuppsättningar) som avviker från från övrigt innehåll.
Här följer ett exempel där vi utgår från att vi har en sida där man recenserar film och listar kommande konserter, där den grundläggande informationen skiljer sig åt:
🍿 Film:
Fält för skådespelare, regissör, genre, producent, filmbolag
Stöd för att visa videos och bilder/bildgalleri
Länk till tjänst där man kan strömma filmen
👨🏻🎤 Konsert/evenemang:
Fält för band/artist, konsertplats, datum, stad
Stöd för musikspelare
Kartintegration för att hitta konsertplatsen
Länk till plats att köpa sin biljett på
Om designen eller upplägget på själva innehållet behöver anpassas efter typen.
Om det finns behov av att kunna ge olika redaktörer till vissa typer av innehåll, men inte till andra.
Man bör dock inte skapa upp nya innehållstyper i onödan, det det kan innebära en mer komplex uppsättning, dyrare utveckling (om anpassningarna mellan olika typer ska skilja sig väldigt mycket), eller om volymen av innehåll är relativt låg. Även om behovet av olika fält eller attribut kan skilja sig mellan dina sidor, kan man klara sig genom att bara ha en typ, med hjälp av taxonomier om mängden innehåll är relativt låg eller statisk.
🏷️ Då klarar du dig med taxonomier
Som tidigare nämnt är taxonomier ett sätt att klassificera innehåll. Vanliga typer av taxonomier är taggar, kategorier och termer. Ibland görs detta i kombination mellan olika taxonomi-typer, men i andra fall så klara man sig med en typ.
Inom taxonomier finns det olika egenskaper hos de olika typerna vi ovan gav exempel på. Använder du dig kategorier för att gruppera innehåll, innebär det oftast att allt innehåll behöver läggas i en kategori. En tagg däremot, är vanligen frivillig använda sig av, och är inte beroende av vare sig kategori eller innehållstyp.
Det är väldigt vanligt att dessa används i kombination med varandra, för att grupperas på olika nivåer. Vi tar en sida för recept som exempel. En kategori skulle kunna vara ”Tårtor”, men där ett recept taggas med ”glutenfritt” och ”barnvänligt”.
Detta resulterar i att en besökare enkelt kan navigera sig fram till vad det är som ska lagas eller bakas, samt om där finns egenskaper som delas av annat innehåll, oavsett kategorier, och där ett klick på ”glutenfritt” exempelvis hade kunnat ge dig en lista över recept på så väl glutenfria tårtor som pizzor eller bröd.
En annan skillnad mellan kategorier och taggar är att kategorier är hierarkiska av sin natur, dvs, du kan skapa nästade underkategorier, medan taggar vanligtvis är inte grupperas alls.
Du klara dig med taxonomier om:
Det enbart ska finnas en innehållstyp (t.ex sidor, eller inlägg)
Du enbart vill bygga relationer mellan olika innehåll/artiklar
Ditt innehåll behöver inte berika med attribut, fält, eller att dessa kan vara samma oavsett innehåll.
Betydelse och effekter av ditt val
Oavsett vilken väg du väljer så är det bra att känna till möjligheterna och begränsningarna av ditt val.
SEO (sökmotoroptimering) - Oavsett vald väg har så väl taxonomier som innehållstyper effekt när det kommer till hur sökmotorer väljer att indexera din sida. Innehållstyper och kategorier hjälper exempelvis Google att lättare förstå struktur och ämne, medan taggar ökar sökmotorns förståelse för hur olika innehåll hänger ihop. Med detta sagt är det inget som väger tyngre än det andra för sökmotorerna. Dvs att skapa upp en ny innehållstyp, även om det inte behövs, i förhoppning om att du lättare ska bli hittad via sökmotorerna, kommer inte hjälpa dig. På samma sätt underlättar du inte för sökmotorerna om du har stor mängd av skilt innehåll men utan gruppering.
Att forcera in innehållstyper eller taggar som inte behövs, gör det inte bara svårare för en redaktör att arbeta, utan kan även skapa förvirring för besökaren med exempelvis taggar som enbart leder till den aktuella sidan.
Tydliga nyckelord, kategorier, och taxonomier oavsett om du använder dig av olika innehållstyper, kan hjälpa dina användare, genom att bygga in filtreringsmöjligheter, där besökaren baserat på dessa fält kan kan filtrera sig fram till relevant innehåll.

Saker att tänka på och tips innan du sätter igång med strukturering av ditt innehåll
Ta fram en enkel innehållsmodell tidigt. Dvs kartlägg olika typer av innehåll och vilka krav som finns för innehållet, och vilken metadata som verkligen är nödvändig för ditt innehåll.
Skapa inte upp innehållstyper i onödan, utan håll antalet nere så gott det går. Detta för att göra det enklare för en redaktör, effektivare för en utvecklare och smidigare att hitta rätt för en användare
Var konsekvent. Om du identifierat metadata som du vill ska finnas i ditt innehåll, se då till att metadatan används, och att det är tydligt vad just det datat är tänkt att användas till.
Gör en enklare strategi för taggning, för att ge kontext och bygga relationer. Men var restriktiv med hur du använder taggar. Det blir lätt inflation i taggar, och blir taggarna för många blir dessa både irrelevanta och gör det svårare att underhålla.
Glöm inte bort att alla nivåer av innehållstyper, kategorier och taxonomier behöver återspeglas för användaren. Exempelvis, finns det en kategori för innehållet, bör man också kunna gå till kategorin i frontend som besökare och få innehållet listat. Samma sak gäller för taggar, ett klick på en tagg måste ta besökaren till en sida som listar innehåll som taggats med just den taggen.
Tänk framåt Det är alltid enklare att lägga till en ny innehållstyp eller kategori än att slå ihop eller separera innehållet i en helt ny struktur.
Respektera ditt CMS begränsningar Nästan alla CMS erbjuder någon lösning för att gruppera, kategorisera eller relatera innehåll. Se till att vara bekant med var det CMS du använder eller ska välja stöder din strategi och dina behov. Att försöka pressa in funktionalitet för att det ska passa en viss struktur blir sällan bra. Kolla vad som redan finns, och hur det kan användas för att det ska passa dig och din organisation.
Exempel på innehållstyper och taxonomier i de CMS vi primärt använder:
WordPress: Som standard finns det två olika typer av innehåll i WordPress, Pages (statiska sidor) och Posts (inlägg/blogginlägg). Som standard finns både taggar och kategorier för att klassificera innehåll, men enbart för innehållstypen "posts", som standard.
Man kan dock skapa upp helt nya innehållstyper i WordPress, om man är någorlunda bevandrad inom PHP-utveckling och WordPress som CMS.
Statamic: I Statamic erbjuds man i motsats till WordPress funktionen att enkelt skapa upp unika innehållstyper direkt i admingränssnittet. Allt innehåll tillhör något som kallas för Collections. Collections är olika innehållstyper, vilka har en så kallad Blueprint kopplad till sig. En Blueprint är den mall med fältuppsättning och taxonomier som ska finnas för respektive Collection. Som grund finns ingen kategorisering eller taggning utan dessa skapas upp som taxonomier som är kopplade till andra collections.
Det vill säga, vill man ha stöd för kategorier i Statamic, skapar man upp en collection som heter kategorier. Vill man sedan använda dessa kategorier i en kollektion som heter blogg, lägger man helt enkelt in en taxonomi som listar det som finns i din kategori-collection. Det låter kanske avancerat, men är i praktiken väldigt enkelt och smidigt sätt att strukturera innehåll på.
Optimizely: Av dessa exempel på CMS är Optimizely det mest komplexa, men också otroligt skalbart. Här använder man Page Types som definieras i kod och utgör olika innehållstyper. För kategorisering har Optimizely ett inbyggt system för just kategorier, vilka presenteras i en global trädstruktur för redaktören.
Kategorier i Optimizely fungerar som en taxonomi (men kan vara hierarkisk om man så önskar) men är i princip en tagg som används av utvecklare för filtrering, sök eller navigering.

.jpg&w=3840&q=75)


